איזכור שלושת השבטים הראשונים

אֵלֶּה רָאשֵׁי בֵית אֲבֹתָם בְּנֵי רְאוּבֵן בְּכֹר יִשְׂרָאֵל חֲנוֹךְ וּפַלּוּא חֶצְרֹן וְכַרְמִי אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת רְאוּבֵן (ו, יד)

מדוע רק שלושת השבטים הראשונים מתייחסים?

רש"י מבאר שהמטרה היתה לייחס את שבט לוי, כדי לפרט את ייחוסם של משה ואהרן, והתחיל לייחס את תולדותם מראובן.

רשב"ם מביא בשם המכילתא ששלושה שבטים אלו גינה יעקב בעת צואתו, וייחסה אותם התורה כאן להשמיענו שהם חשובים. ולפי הפשט מבאר שעד משה ואהרן הוצרך לייחס כאן ועד קרח ובני עוזיאל ופנחס, לדעת מי הנזכרים.

הרמב"ן מתרץ שהמטרה היתה לייחס את שנות לוי. עם זאת לא רצתה התורה להתחיל בשבט לוי, ללא איזכור של ראובן ושמעון, כדי שלא ייראה שלוי הוא בכור יעקב, ועל כן מנתה את שלושת השבטים הראשונים.

כלי יקר מבאר שהקב"ה רצה לתת את התורה על ידי מי שגדל בשבט "משולש", בהרבה מיני שילוש (עיין שבת פח ע"א), ועל כן התחיל לבדוק בראשי בית אבותם. הוא החל מראובן הבכור, ומצא ששבטו מונה ארבע משפחות, יש לו ארבעה ילדים, אחריו שמעון מנה חמש משפחות. משהגיע ללוי שהיו לו שלושה ילדים, פסל את הראשונים ובחר בלוי שמשולש בהיותו הבן השלישי ויש לו שלושה בנים.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן