מטרת עשר המכות – לפרשת בא

 

יא, א  וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עוֹד נֶגַע אֶחָד אָבִיא עַל פַּרְעֹה וְעַל מִצְרַיִם אַחֲרֵי כֵן יְשַׁלַּח אֶתְכֶם מִזֶּה כְּשַׁלְּחוֹ כָּלָה גָּרֵשׁ יְגָרֵשׁ אֶתְכֶם מִזֶּה

מדוע נצרכו 10 מכות, ולא די במכה אחת, שלא תסור עד שישלח את העם?

ביאר המגיד מדובנא במשל לאדם שמכין לעצמו ארוחה, די לו בתבשיל אחד שיהיה בו בכדי להשביעו, לעומת אכסנאי המבשל לאורחיו, שמרבה בתבשילים כדי להשביע את רצון כולם ולהציג בפניהם מבחר מגוון.

אף כאן, אילו היתה מטרת המכות שלוח בני ישראל בלבד, היה די במכה אחת. אבל הקב"ה מעיד שהמכות באו "למען תדע כי לה' הארץ", להראות את כוחו וגבורתו המלאים עולם, "ולמען ספר שמי בכל הארץ". לשם כך רצוי שיהיה גיוון ומבחר, להשתומם ולהתפעל.

זו כוונת המדרש: "ולמען תספר באזני בנך – זו מכת הארבה". מכת הברד והארבה לכאורה היו כפולות, שהרי הארבה אכל את אשר הותיר הברד, ונצרכו שתיהן, כבעל אכסניה המגיש שני סוגי בשר, שיתפעלו ממאכליו. אף מכת ארבה באה לאחר מכת הברד, רק כדי "למען תספר באזני בנך", להתפעל מיד ה'!

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן