וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ (יג, ח)
מדוע אברהם נקט בנימוק 'כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ' לשכנע את לוט להימנע מהמריבה?
- רש"י: אברהם לא היה אחיו של לוט, אך השתמש במילה 'אַחִים', כביטוי "מושאל" לקרבתם המשפחתית, שהרי לוט היה אחיין שלו.
- אלשיך: אברהם פנה אל לוט ואמר "כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ", ראוי שישאו קל וחומר מהכנעני והפריזי שאינם אחים (=קרובי משפחה), אלא רק שתי אומות שונות ונפרדות, ואעפ"כ שוררת אחדות ביניהם.
- אור החיים: אברהם תלה חלק נכבד במריבה בין רועי לוט לבין רועי אברהם בנימוק – "כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ". אברהם טען שבעקבות הקרבה המשפחתית, אין רועי לוט חשים במעמד הנכבד של אברהם, שנמצא בדרגה שונה מזו של לוט, הם הרגישו קרבה יתירה, שגרמה למעט זלזול. אילו לא היתה הקרבה המשפחתית, היו נוהגים רועי לוט כבוד רב יותר באברהם, בהיותו מרומם ומכובד.
- הכתב והקבלה: המילים "אֲנָשִׁים אַחִים" מביעות את שני הנימוקים שבהם נקט אברהם כדי להסביר את רצונו למנוע מריבה ביניהם: א. 'אֲנָשִׁים', הסביר שמריבה מצויה בין אנשים פחותים ונבזים, לא בין אנשים חשובי ערך. ב. 'אַחִים', נימק שהמשפחתיות מקרבת את האהבה ומונעת בדרך כלל פירוד ויריבות.