א, ח וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף
רב ושמואל נחלקו מה פירוש המילים "מלך חדש". אחד אומר: חדש ממש, ואחד אומר: שנתחדשו גזירותיו (מסכת סוטה דף יא)
התחדשות גזירותיו של פרעה תמוהה ביותר, שהרי בזכות תבונתו של יוסף פרחה מצרים ושגשגה בשנות הרעב הגדול. בואו של יעקב הביא ברכה נוספת למצרים: על ידו עלה הנילוס ופסק הרעב. ופרעה אכן ידע במשך תקופה ארוכה להכיר טובה, ולדעת חז"ל אף מוכן היה לוותר על כסא מלכותו ובלבד שלא להצר צעדיהם של ישראל.
על רקע זה, אין התחדשות הגזירות מובנות כלל. ברם, דוקא מזה ביכולתנו ללמוד על כוחות הנפש המנוגדים החבויים בנפש האדם. בזמן קצר ביותר יכול האדם להידרדר ממקום גבוה לבור עמוק ולמחות מלבו את כל מידת הכרת הטוב שהצטיין בה.
לעומת זה, מאחר שמידה טובה מרובה ממידת פורענות, עצומה היא יכולתו להשיגה תוך זמן קצר.