השבעת אליעזר ולא יצחק

וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ (כד, ג)

מדוע אברהם השביע את עבדו על כך, ולא השביע את בנו יצחק?

רמב"ן מתרץ שהיה לאברהם חשוב לשלוח את אליעזר עוד בחייו למשפחתו, להביא אשה לבנו יצחק, והשביע אותו לעשות כן בחייו וגם לאחר מותו. לאחר שהשביע את אליעזר, לא היה צורך להשביע על כך גם את יצחק, שידע זאת ולא היה חשש שיעבור על רצון אביו.

רבינו בחיי מבאר שאברהם חשש שאם ישביע את יצחק, אליעזר עלול לרמות אותו בטענות ובתחבולות. כדי לחזק את הענין יותר השביע את העבד. באופן דומה ביאר מלבי"ם, שאברהם ידע שלאחר מותו, יצחק ישמע לאליעזר, מצד שהיה הותיק בבית אברהם, וכולם עשו את דבריו. וגם מצד שהוא מושל בכל נכסיו, ולכן השביע את אליעזר.

רבי חיים פלטיאל מסביר שיצחק לא היה אצלו באותה שעה, כפי שמשמע מסוף הפרק, שכתוב 'וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא בְּאֵר לַחַי רֹאִי', ואברהם שהיה זקן, חשש שמא ימות ולא יספיק להשביע אותו.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן