כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ (כא, י)
לא כתוב "כי תלחם", כדי לנטוע בנו את מידת האמונה, שלא ניתן לנצח את האויב במלחמה ללא סיוע של הקב"ה.
חז"ל אומרים: "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום, ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו" (קדושין ל), משמע מכאן שבדרך הטבע קשה לאדם לכבוש את היצר הרע, ויש חשש שאדם יתייאש ולא ינסה להילחם ביצר, לכן כתבה התורה "כי תצא למלחמה על אויבך", כשתנסה להילחם עם היצר, אזי "ונתנו ה' אלוקיך בידך", משמים יסייעו לך לנצחו, כיון שהבא ליטהר מסייעים לו מן השמים.
הראשונים כתבו שהתורה מרמזת למלחמת האדם עם אויבו הגדול, היצר הרע, ולכן כתוב "כי תצא" בלשון יחיד ולא "כי תצאו" בלשון רבים, הואיל ובמלחמת יחיד הכתוב מדבר.
החתם סופר מוסיף לבאר עפ"י זה את המשך הפסוק "ושבית שביו", על האדם ללמוד מדרכי היצר הרע את דרכי המלחמה שלו, ובאותה מידה של זריזות ועקשנות שהיצר פועל נגדו, על האדם להילחם ביצר המסית.
דבר תורה – פרשת כי תצא