"גדלותו" של בלעם הרשע

וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל בִּלְעָם בֶּן בְּעֹר פְּתוֹרָה… (כב, ה)

רש"י: ואם תאמר, מפני מה השרה הקב"ה שכינתו על גוי רשע? כדי שלא יהא פתחון פה לאומות לומר: אילו היו לנו נביאים חזרנו למוטב. העמיד להם נביאים והם פרצו גדר העולם, שבתחילה היו גדורים בעריות וזה נתן להם עצה להפקיר עצמן לזנות.

מה ביאור תשובת הקב"ה, והרי בלעם היה רשע ולכן לא היה לו כח להחזיר אותם למוטב, ועדיין טענתם במקומה עומדת, שאילו היה להם נביא צדיק וקדוש כמו משה רבינו, היה מחזיר אותם למוטב?

ביאר הרב שטרנבוך, שבאמת אומות העולם לא חיפשו מנהיג "צדיק" כמו משה רבינו, שידרוש לפניהם דברי מוסר וכיבושין ויחזירם למוטב, שהרי הם לא מעוניינים לכבוש מידותיהם ולהשתנות לטובה. הסיבה היחידה שרצו נביא כמו משה, היא רק כדי שיהיה להם מנהיג "חכם" ו"נביא", שיזכו לטעום מההשגות הגבוהות הללו. ולכן העמיד להם הקב"ה נביא בהתאם למושגים שלהם. בלעם עמד ב"קריטריונים" אלו, שהיה "חכם" ובעל השגות. הוא גם הגיע למדריגת נביאות משה רבינו, כפי שאמרו חז"ל: (במדבר רבה נשא יד, כ): "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, בישראל לא קם אבל באומות העולם קם וזה בלעם". עם זאת הוא היה רשע ושפל מאוד בהנהגותיו ובמידותיו. רק עם ישראל שהיו מוכנים לעבוד על מידותיהם, ולקבל את דבר ה' ותוכחה מנביא, זכו במנהיג כמשה שהדריך לדרך ישרה.

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן