מחשב מסלול מחדש – על המחלוקת
חז"ל אומרים על הפסוק "חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ", על אשתו של און בן פלת, שהיה מעורב במחלוקת קורח והיא הצילה אותו לפני שכמעט בלעה אותו האדמה. את המשך הפסוק 'וְאִוֶּלֶת בְּיָדֶיהָ תֶהֶרְסֶנּוּ' דורשים חז"ל על אשתו של קרח (סנהדרין קי ע"א).
אשתו של און השקתה את בעלה יין עד שהשתכר, השכיבתו במיטה וישבה בפתח הבית כששערות ראשה פרועות. מי שבא לקחת את בעלה, ראה אותה וחזר לאחוריו, וכך ניצל.
הרי לנו שתי נשים, שפעלו באופן דומה, אך הביאו לשתי תוצאות שונות ונוגדיות, אשתו של און בן פלת הצילה אותו, לעומת אשתו של קרח שגרמה למותו. ואומר רבינו בחיי על אשת קורח: היא פיתתו ובעצתה בא כנגד משה והיתה סיבת כל המחלוקת, ו"רבים חללים הפילה".
איזו חכמה מיוחדת היתה מונחת במעשיה של אשתו של און? איזה מעשה מיוחד היא עשתה? בסך הכל, נתנה לו לשתות יין משובח, וסייעה בידו לשכב על מיטתו, כדי שישן טוב, וכך הרוויחה "זמן גורלי", שלא הלך איתם, כשקרח ועדתו נבלעו באדמה, והוא ניצל בעולם הזה וגם מאיבוד חלקו לעולם הבא. אך מדוע ציינו חז"ל באופן מיוחד את המעשה שלה? מה המיוחד בו?
אם נתבונן בשיחה ביניהם, כפי שמתארים חז"ל, ניווכח שכלל לא היתה פשוטה. חז"ל אומרים שביניהם התנהל דיון, אשת און אמרה לו: מה אתה מרוויח מכל הסיפור, עכשיו אתה בסך הכל במעמד סגן, וגם כשקרח יהיה כהן גדול ישאירו אותך במעמד דומה, אז מדוע אתה נכנס לעובי הקורה? לא תרוויח כלום מכך.
מבאר רבי חיים שמואלביץ יסוד אדיר, שיסייע להבין. בשעת מחלוקת, בלהט האש, אדם "מאבד את הראש" ואינו מסוגל לחשב לעצמו חשבון פשוט ברמה של "אחד ועוד אחד שווה שתים", הוא נמצא בלהט הויכוח ואחוז בסערת רגשות. אין לו שיקול דעת שקול ומאוזן.
אשתו של און בן פלת הצליחה לגרום לו שגם בלהט הויכוח הוא עצר וחשב על טיעוניה. היא הצליחה להשפיע עליו שיחשוב מחדש, וישקול את צעדיו בהתאם, על אף שהיה זה בעיצומו של ויכוח סוער. זו חכמה גדולה, ועל כך זכתה אשת און בן פלת לתשבחות, על המעשה המיוחד שלה.