שבת חלום – פרק ב – הטענת המטען הרוחני

להורדה בפורמט PDF

הרב זילברשטיין שליט"א, בספרו 'שבת בשמחה' מספר אודות אברך שהזדמן לו לראות, שישב בבית הכנסת ועיין בספר סיפורים על גדולי ישראל. הרב תמה על שאברך זה, הידוע כמתמיד גדול, מעיין בספר סיפורים במקום ללמוד סוגיה בתלמוד או לעיין בספר למדני, ושאל אותו מה הביא אותו לעיין בספר זה בדוקא.

האברך, שלא נעלב מהשאלה, השיב לתמיהת הרב, שכאבא למשפחה ברוכת ילדים, מוטלים עליו כמה חיובים. מעבר לחיוב שלו ללמוד תורה, הופקד בידו לחנך את ילדיו. הוסיף האברך ואמר: כדי לקיים את המצוה החשובה הזו, אני מעיין בספר סיפורים זה, כדי שאדע מה לספר לילדים ליד שולחן השבת. הוא הטעים דבריו והוסיף: הילדים נהנים מאד מסיפורים אלו. כדי שאדע מה לספר לילדי ליד שולחן שבת, אני מרגיש שחובה מוטלת עלי לא פחות מלימוד תורה.

מתי מתחילות ההכנות לשולחן שבת?

התשובה לשאלה זו היא: תלוי את מי שואלים. האמהות ודאי תשבנה על שאלה זו, שבקניות המצרכים לשבת. יהיו שישיבו, שבעת הכנת התפריט לשבת.

בשולחן שבת מושקעים מאמצים רבים. אם המשפחה טורחת וחושבת כיצד לגוון את התפריט. אך האם נערכת גם הכנה לתוכן הרוחני / המשפחתי? לְמָה שיהיה בשולחן עצמו, מעבר לצד הגסטרונומי? מה יהיו נושאי השיחה, מה תהיה התקשורת בין בני המשפחה?

בהתייחסות לאבות, הרי שבמהלך השבוע מומלץ (אני מעז ואומר חובה), להכין את החלק התורני של שולחן שבת. כשם שהתבשילים לא יתבשלו מעצמם, כך גם הרעיונות שיעלו על השולחן, ראוי להם שייעשו לאחר מחשבה תחילה. עלינו לדעת ששולחן שבת – אל לו להתנהל כבדרך אגב. יש להיערך אליו כראוי. שולחן שבת אינו מתחולל מאליו, יש צורך להיערך לקראתו ולתכנן אותו כראוי.

כל השבוע אנחנו מתרוצצים, ממהרים לעבודה, הילדים בביה"ס ובגן, חוגים וחברים אחר הצהריים, התארגנות בערב לשינה… והנה עבר עוד יום עמוס ואיתו שבוע שלם.

שבת היא יום אחד, יחיד ומיוחד שבו אנו משאירים בצד את השגרה העמוסה ונמצאים עם הילדים בחיק המשפחה. בשבת יש לנו הזדמנות "להוריד את הרגל מהגז", לעצור ולהיות עם בני משפחתנו.

עלינו לחוש את דברי חז"ל אודות השבת, שאמרו: "אמר לו הקב"ה למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש ליתנה לישראל, לך והודיעם" (שבת י ע"ב).

זהו זמן המאחד את כולנו, צעירים כמבוגרים, כשבמרכזו ניצב 'שולחן שבת'. בשבת עלינו להטעין את המטען הרוחני בקרבנו, כמו גם בקרב ילדינו, זה שילווה אותנו לאורך כל השבוע הבא. ולצורך כך נכין כראוי את החלק הרוחני והתורני של שולחן שבת.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן