במאמר הקודם עסקנו בשילוב פרשת השבוע בשולחן שבת, ובתפקידה החשוב של השאלה. במאמרנו זה נעסוק בשילוב חידונים על פרשת השבוע.
את הסעודה אפשר להעשיר באמצעות שילוב שאלות ידיעה ושאלות "טריויה", וכן חידונים על הפרשה.
אם נקח את פרשת השבוע 'בֹּא' לדוגמא, הרי שאפשר לשאול: מה היו הניסים במכת חושך, ארבה וכיו"ב, או מדוע הוכו בכל אחת מהמכות. וכן שאלות כדוגמת 'מי אמר למי', כגון מי אמר ובאילו נסיבות: "הטרם תדע כי אבדה מצרים"?
שימוש באלמנט החינוכי הידוע 'מדרש תמונה' מאד מומלץ. לילדים דימיון רב, ובאמצעות ההמחשה ניתן ליצור או להעביר לילד את המסר הנדרש. ניתן להראות לילד תמונה ולשאול עליה שאלות, או לשאול: מה ההקשר לפרשת השבוע.
ניתן לשלב בשאלות הידיעה שאלות קלות לגיל הרך, כדוגמת: מהן סדר מכות מצרים
שאלות ברמה גבוהה יותר, הן שאלות ידיעה, שמטרתן לעודד לימוד וידיעת הפרשה. כדוגמת: על מי נאמר בפרשה שהוא "גדול מאוד"? וכן, מיהו בעל החיים ששינה ממנהגו? או על מי נאמר בפרשה שביקש ברכה ומה היה תוכנה של בקשה זו?
לחידון א – ת יתרון משמעותי. בעצם סדר החידון יש יותר מאשר רמז לילד, הוא יודע שהתשובה תתחיל באות… מטרת החידונים לעודד לימוד וידיעה של הפרשה, כמו גם לעורר את השיח סביב שולחן שבת על הפרשה, בצורה נעימה וחביבה. את השאלות אפשר לשאול מה"טקסט", על הפסוקים או מפירוש רש"י.
בשבוע הבא בע"ה נסיים את סדרת המאמרים בשילוב פרשת השבוע בשולחן שבת, ונתמקד בהוצאת רעיון חינוכי מהפרשה.
ועד אז, נאחל לכולנו שבוע רגוע ושקט
הרב חגי ולוסקי
נ.ב.
אם נהנתם, מוזמנים להעביר למכריכם, שיהנו גם הם.
מוזמנים להמליץ למכרים להצטרף למנויים הרבים שמקבלים בכל מוצא"ש כלים המסייעים להפוך את השבת לחוייה משפחתית מיוחדת, בקישור https://chat.whatsapp.com/FzKpbv5NCvK5aIFO9qJSBn
לתגובות ושאלות – office@shaalti.co.ilאו בוואטסאפ – 052-9453811