מאמר לב – שילוב פרשת השבוע בשולחן שבת – המשך

להורדה בפורמט PDF

במאמר הקודם התחלנו לעסוק בשילוב פרשת השבוע בשולחן שבת. במאמר זה נתמקד בתפקידה החשוב של השאלה.

רבי יחזקאל אברמסקי נהג לומר שיש טעם מיוחד לדבר תורה שנאמר כתרוץ לקושיא. מתוך אי הבהירות שבשאלה ניכרת מתיקות התשובה. בדרך זו נהג דוד המלך בספר תהילים, כששאל "מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס…" (תהילים קיד, ה) ולאחר 3 שאלות נוספות השיב: "מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ…". ניתן היה להסביר גם ללא השאלה, אולם העדיף לפתוח בשאלה משום שנעימות ומתיקות מיוחדת יש לדברים כשנאמרים כתשובה לשאלה.

השאלה פותחת צוהר ללימוד יסודי. יש לה מקום ייחודי, ולשם כך עלינו להכין "בנק" שאלות לכל סעודה. כדאי להתאים את תוכן השאלות, שיתאימו לרמה של הילדים. לצורך המחשה, ניתן כמה דוגמאות מפרשת השבוע שקראנו בשבת זו, פרשת וארא. דוגמאות לשאלות לגיל הרך: ספר/י מה אירע במכת דם ; מה היו הניסים במכת דם? ; מדוע משה לא היכה את היאור?

כשנרצה להעלות את הרמה, נשאל שאלות כדוגמת – מדוע משה נכנס אל פרעה לפני אהרון ; מדוע הקב"ה הקשה את ליבו של פרעה ; מה זה 'ערל שפתים' ומדוע משה היה ערל שפתים.

כשמשתתפי הסעודה מבוגרים, נעלה לדיון שאלות כדוגמת שאלת הבחירה המפורסמת – מדוע העניש הקב"ה את פרעה, לאחר שהקשה את ליבו, או מדוע ביקש פרעה ממשה ואהרון שיסלקו את הצפרדעים, ולא ביקש זאת מהחרטומים.

השאלה צריכה להיות לאחר הכנה מראש של תשובה/ות. רצוי שהאב / אם ישאלו את השאלה והמשתתפים ינסו לענות, ולאחר סבב בין המשתתפים, ישיבו האב או האם את התשובות. מעבר לשיח שנוצר סביב השולחן, המשתתפים יזכו ללמוד ולדעת כראוי את התשובות וכך ללמוד את הפרשיות כראוי.

על דרכים נוספות לשילוב פרשת השבוע בשולחן שבת נרחיב בע"ה במאמר הבא.

ועד אז, נאחל לכולנו שבוע רגוע ושקט.

הרב חגי ולוסקי

נ.ב.

אם נהנתם, מוזמנים להעביר למכריכם, שיהנו גם הם.

מוזמנים להמליץ למכרים להצטרף למנויים הרבים שמקבלים בכל מוצא"ש כלים המסייעים להפוך את השבת לחוייה משפחתית מיוחדת, בקישור https://chat.whatsapp.com/FzKpbv5NCvK5aIFO9qJSBn

לתגובות ושאלות במייל  office@shaalti.co.il

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן