כביסה, גיהוץ, תפירה ותיקון בגדים
- אין לכבס בגדים (ובכלל זה ניקוי יבש) בשבוע שחל בו תשעה באב. מנהג האשכנזים שלא מכבסים בגדים מר"ח אב. גם בגדים שלא יילבשו בתשעת הימים אין לכבס. גיהוץ בגדים דינו ככיבוס.
- בכלל איסור כיבוס בגדים גם מגבות, סדינים, מצעים ומפות. לנקות כתם נקודתי מבגד מותר.
- אסור ללבוש בגדים מכובסים או מגוהצים, וכן להציע מיטה או להשתמש במגבות שכובסו וטרם השתמשו בהם.
- כדי שמותר יהיה ללבוש בגדים מכובסים או מגוהצים, יש ללבשם ולהשתמש בהם לפני ר"ח אפי' רק כמה דקות.
- מי שלא הכין לפני ר"ח, יכול ללבוש את הבגדים בשבת חזון, ולהחליף בכל כמה שעות בגד אחר מכובס. ויכול לתת לקטן שילבשם, או שיניח את הבגד על הרצפה, שיתאבק מעט, ורשאי ללבשם.
- מותר ללבוש לכבוד שבת את בגדי השבת כשהם מכובסים ומגוהצים.
- אין לחדש בט' הימים בגדים חדשים, (גם בגד שלא מברכים 'שהחיינו'), וגם לא בשבת. לבני ספרד אסור לחדש בגדים אלו רק בשבוע שחל בו ט' באב. מותר לחדש בשבת חזון בגדי זיעה חדשים.
- מחמירים שלא לכבס גם בגדי קטנים, אך בגדי קטנים שמתלכלכים תדיר (גילאי 6-7 שנים), כשיש צורך להחליפם בכל יום מותר לכבסם. אין לצרף אליהם בגדים שאין היתר לכבסם.
- בתשעת הימים אסור לסרק פאה ולהשתמש בספריי, אך מותר לסרק פאה ללא שימוש בחומרים.
- אסור לתפור בגדים חדשים מר"ח אב. מותר לתקן בגד שנקרע, וכן מותר לתפור כפתור בבגד.
- חייט שקיבל בגדים חדשים לתפירה לפני ר"ח אב, מותר להמשיך לתפור עד שבוע שחל בו.
קניות בתשעת הימים
- אין לקנות תכשיטים, כלי כסף וזהב ודברים יקרי ערך בתשעת הימים.
- יש למעט בקניית כלים ודברים שלא נצרכים לתשעת הימים. אם נצרכים לימים אלו מותר לקנות.
- אין לקנות בגדים בתשעת הימים. מכירה ובה מבצעי הנחה מיוחדים שלא יהיו לאחר תשעת הימים, מותר לקנות גם בתשעת הימים.
- מותר לקנות מתנה לאשה, (למטרת שלום בית) בתשעת הימים, משום שנחשב צורך מצוה.
בשר ויין בתשעת הימים
- מנהג בני אשכנז שלא לאכול בשר ולא לשתות יין מר"ח אב, ובכלל זה תבשיל שהתבשל עם בשר.
- בקרב בני עדות המזרח נחלקו הדעות, יש שנוהגים שלא לאכול בשר ולא לשתות יין החל ממוצאי ר"ח אב, ויש שנוהגים שלא לאכול בשר ולא לשתות יין רק בשבוע שחל בו תשעה באב.
- מותר לשתות משקאות חריפים שאין בהם תערובת של יין כדוגמת בירה, ליקר, וויסקי, וכדו'.
- ילדים עד גיל 3 אפשר להאכילם בשר. מגיל 3 עד גיל שיודעים להתאבל על ירושלים נחלקו הפוסקים האם מותר לתת, ה'משנה ברורה' החמיר. תבשיל שהתבשל עם בשר אפשר לתת להם.
- בשבת מותר לאכול בשר ולשתות יין. בהבדלה במוצא"ש חזון, יש נותנים לקטן שהגיע לגיל חינוך שלא יודע להתאבל על ירושלים, לשתות מהיין. אך רבים נוהגים שהמבדיל שותה את כוס היין.
- עוגות שיש בהם יין וטעמו ניכר – יש מחמירים שלא לאכלם בימים אלו.
יהי רצון שיקויים בנו בקרוב הפסוק "צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים" (זכריה ח יט)
הרב חגי ולוסקי , 052-9453811