וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו ה' מִן הָהָר לֵאמֹר כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל (יט, ג)
מדוע כפל הלשון 'לְבֵית יַעֲקֹב… לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל'?
- מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי: "'כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב', הכל בזכות יעקב. 'וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל', הכל בזכות ישראל. דבר אחר, 'כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב', יעקב נקרא שמו מתחילה, עכשיו זכה ליטול שם הגדול ישראל".
- מדרש רבה (כח, ב): "'כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב', אלו הנשים, אמר לו: אמור להם ראשי דברים שהם יכולות לשמוע. 'וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל', אלו האנשים. אמר לו: אמור להם דקדוקי דברים שהם יכולין לשמוע. דבר אחר, למה לנשים תחילה? שהן מזדרזות במצוות. דבר אחר, כדי שיהו מנהיגות את בניהן לתורה".
- מדרש שכל טוב: "'לְבֵית יַעֲקֹב', אלו הנשים, אמור להן ראשי דברים, מצוות קלות בלשון רכה, ודברי נחת שלא יוכבדו בעיניהם. 'וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל', לאנשים, תדקדק עמהם חומרי מצוות.
- אבן עזרא: 'לְבֵית יַעֲקֹב', אלה הנמצאים היום ובניהם אחריהם. 'וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל', הם הזקנים, שיגידו לכל העם. ואכן כתוב 'וַיָּבֹא מֹשֶׁה וַיִּקְרָא לְזִקְנֵי הָעָם', ולאחר מכן כתוב 'וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו'.