- מצוה על כל אחד ואחד לספור ספירת העומר בעצמו, שנאמר "וספרתם לכם", (בלשון רבים), למדו מכאן חז"ל שתהיה ספירה בפי כל אחד.
- אם התכוון לצאת ידי חובה בספירת שליח צבור וגם שליח הציבור התכוון להוציאו, יוצא ידי חובתו בשמיעה, מדין 'שומע כעונה'.
- סופרים ספירת העומר בעמידה. מי שקשה לו לעמוד, רשאי לספור את העומר כשהוא יושב.
- מצות ספירת העומר צריכה להיות בדיבור (אינו יוצא ידי חובה בהרהור), לכתחילה צריך להשמיע לאזנו, בכל לשון שהוא מבין.
- במוצאי שבת, יספרו את העומר לפני ההבדלה.
- אין לספור לפני השקיעה, אלא בלילה, לאחר צאת הכוכבים, (כ–18 דק' לאחר שקיעה).
- מי שנשאל לאחר השקיעה 'כמה הלילה לעומר?', אם טרם ספר, ישיב: 'אתמול היה כך וכך לספירה', משום שאם יאמר לו 'היום כך וכך', לא יוכל לברך באותו ערב על ספירת העומר.
- מצוה לחנך את הקטנים לספור את העומר בכל יום עם ברכה. קטן ששכח לספור לילה אחד רשאי להמשיך לספור בברכה, משום חינוך, כדי להרגילו לברך בכל שנה לכשיגדיל.
- 1/2 שעה החל מהשקיעה לא יאכל סעודת פת או עוגה יותר משיעור כביצה, כל עוד לא ספר. אם התחיל בסעודה והגיע זמן ספירת העומר, אינו צריך להפסיק מסעודתו לספור העומר, אלא יספור כשיסיים סעודתו. מותר לכתחילה לטעום פירות וכיו"ב לפני הספירה.
ברכת ספירת העומר
- לא מברכים 'שהחיינו' על ספירת העומר, כיון שהספירה נתקנה זכר למקדש.
- צריך לברך קודם שיספור העומר: "… אשר קדשנו במצותיו וציוונו על ספירת העומר" ולאחר הספירה אומרים "הרחמן הוא יחזיר עבודת בית המקדש למקומה במהרה בימינו".
- אם ספר ספירת העומר בלי ברכה יצא ידי חובתו, משום שאין ברכות מעכבות.
טעויות בספירת העומר
- מי שבירך על ספירת העומר ובעת ברכתו היה סבור שבאותו יום עליו לספור כך וכך לעומר ולפני שספר נזכר שבאותו יום עליו לספור מנין שונה, יספור את העומר כראוי, ואין צריך לחזור ולברך.
- מי ששכח לספור ספירת העומר בלילה – יכול להשלים בספירה למחרת, עד השקיעה. אם שכח להשלים גם למחרת ביום, ולא ספר עד הלילה ימשיך לספור בלילות הבאים ללא ברכה. אם טעה במנין הספירה (במנין הימים והשבועות), ולא נזכר עד הלילה שאחריו, דינו כמי שלא ספר כלל.
- אם שכח לספור בתחילת הלילה – רשאי לספור כל הלילה.
- מנהג נכון, לספור את העומר בביהכ"נ גם בשחרית בלי ברכה, נוסף לספירת העומר בלילה, כדי שמי ששכח לספור בלילה, יספור בשחרית, ויועיל לו שבימים הבאים יספור בברכה.
קטנים בספירת העומר
- מצוה לחנך את הקטנים לספור את העומר בכל יום עם ברכה. קטן ששכח לספור לילה אחד רשאי להמשיך לספור בברכה, משום חינוך, כדי להרגילו לברך בכל שנה לכשיגדיל.
- קטן שנעשה בר מצוה באמצע ימי הספירה – מחלוקת האם רשאי להמשיך לספור בברכה. יש דעות שאינו רשאי להמשיך לספור בברכה, משום שבהיותו קטן היה פטור מספירה זו ונהג בה רק מדין חינוך, אלא ישמע את הברכה מהש"ץ בכל לילה ולאחר מכן יספור העומר עם הקהל. (כך פסק המ"ב והרב עובדיה יוסף זצ"ל) ויש דעות הסוברות שקטן שבאמצע הספירה נעשה בר מצוה ימשיך לברך. (ר' שלמה זלמן אוירבך בהליכות שלמה, פניני הלכה).
מעוניינים להשלים את ספירת העומר בברכה?
רוצים תזכורת יומית לספור עומר?
מוזמנים לקבוצה שקטה בוואטסאפ,
לקבלת תזכורת יומית סמוך לשקיעה.
בקישור https://chat.whatsapp.com/IHOvGOHmkykCfIW2YX60mx
מעוניינים ברעיונות יפים לפרשת השבוע?
רוצים להיערך כראוי לשולחן שבת?
מוזמנים להצטרף לקבוצה שקטה לקבלת רעיון יומי לפרשת השבוע, בקישור
https://chat.whatsapp.com/EUVR197VITp8LQMjx429Uc