כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם (ל, יב)
מה משמעותה של נשיאת ראש?
פסיקתא זוטרתא: "'כִּי תִשָּׂא' חובה, וכן הוא אומר 'וְשָׂא אֵת מִסְפַּר שְׁמֹתָם' (במדבר ג, מ). 'אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל', אמר לו הקב"ה למשה: במה תרום קרנן של ישראל? ב'כִּי תִשָּׂא'".
רש"י מבאר מלשון קבלה, כדוגמת נשיאת משא. וכן ביאר אונקלוס 'ארי תקביל ית'. מובנו, שירצה לקבל את מנינם, מספרם.
חזקוני מבאר שפרשה זו נאמרה לאחר ראש חודש אדר, כדי להשמיע על השקלים, שיביאו לתרומת הלשכה כדי לקנות את הקרבנות שיקריבו החל מראש חודש ניסן, מועד הקמת המשכן ואילך.
אור החיים מתרץ שלשון נשיאות ראש, כפי שאמר יוסף (בראשית מ, יג) 'יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשֶׁךָ', מלשון מעלה. החוטא גורם בחטאו לכפיפת ראשו, בניגוד לקדושה, שהיא בבחינת נשיאת והרמת הראש.