תורה ויראת שמים – גורמים זה לזה

לא, ו וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ אֵת אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה וְעָשׂוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ

חז"ל אומרים במסכת ברכות (דף נה): "אין הקב"ה נותן חכמה אלא למי שיש לו חכמה, שנאמר "ובלב כל חכם לב נתתי חכמה".

מאין תימצא החכמה הראשונה אצל האדם?

ביאר ר' חיים מוואלז'ין בספרו נפש החיים, שהחכמה הראשונה היא יראת שמים, כמו שנאמר (איוב כח, כח) "הן יראת ה' היא חכמה". יראת שמים נקראת "חכמה", מפני שיראת שמים הוא האוצר ששומר את חכמת התורה בלב, בלעדיה אין התורה מתקיימת אצל האדם, ולכך כיוונו במאמר חז"ל הנ"ל, הקב"ה נותן ומשפיע את חכמת התורה למי שיש בו יראת שמים (שנקראת חכמה), והיא תלויה רק ביד כל אדם. יוצא שמי שעמל להשיג יראת שמים, זוכה אח"כ במתנה מהקב"ה להשיג את חכמת התורה.
לימוד התורה ויראת שמים כרוכים זה בזה, וגורמים זה לזה. "הוא יפתח ליבנו בתורתו, וישם בליבנו אהבתו ויראתו", הקב"ה יפתח ליבנו בתורתו, ויתקיים בנו "וישם בליבנו אהבתו ויראתו", לימוד תורה פותח את לב האדם ומכין אותו להיות כלי הראוי להשיג אהבת ה' ויראתו.

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן