גזירת המצרים "הבה נתחכמה לו"

א, י הָבָה נִּתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ
מדוע פרעה התחכם עם בנ"י, ולא גזר במפורש גזירת השמדה?
במדרש רבה כתוב שפרעה הבין שאם יגזור השמדה על בני ישראל באופן ישיר, תהיה זו בגידה גדולה מידי, לאחר שמלך מצרים הקודם הזמין את יעקב ובניו להתגורר במצרים, ועל כן העדיף לנקוט בתכנית מדורגת, ומוסיף על כך רבינו בחיי שפרעה לא תכנן מראש השמדה המונית, אלא התכוון להתיש את כוחם של בנ"י, וע"י כך להמעיט את זרעם, שלא יפרו ויתרבו, שהרי העבודה והיגיעה ממעטת זרעו של אדם. כשראה שלא זו בלבד שאינם מתמעטים, אלא אף מתרבים, גזר עליהם הריגה. באופן דומה ביאר רמב"ן שפרעה חשש מתגובת עמו לגזירת השמדה לבנ"י, שלא יתנו לו לעשות זאת, ולכן העדיף לנקוט בדרך אחרת, בתכנית מדורגת, בשלבים.
ורבי זלמן סורוצקין, בביאורו 'אזנים לתורה' כותב שפרעה, שהיה מלך חדש, (שהרי כתוב "ויקם") רצה להתחבב בעיני עמו. הדרך הקלה למצוא חן בעיניהם היא ע"י הטמעת מדיניות של "פוליטיקה" אנטישמית. לפרעה לא היתה כוונה בתחילה להרוג את עם ישראל.

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן