גליון תורתך שאלתי לפרשת יתרו תשפ"ד

לקריאה והורדת גליון תורתך שאלתי לפרשת יתרו, בקישור https://did.li/7bGTY 

 

כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם (יח, א)

מדוע ציינה התורה דוקא את יציאת מצרים?

מדרש שכל טוב: "מגיד ששקולה יציאת מצרים כנגד כל ניסים וגבורות שעשה הקב"ה לישראל".

רש"י: "זו גדולה על כולם" (בשם המכילתא).

וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ (יח, ה)

מדוע הבנים נכתבו לפני אשת משה?

אבן עזרא: התורה כתבה את הדרך הראויה להליכה, יתרו הלך ראשון, אחריו בני משה ואחריהם ציפורה אשת משה.

רש"ר הירש: התורה כותבת את הדברים כהווייתם מבחינת משה. רשימת בני המשפחה פותחת בחותנו, ובסוף הרשימה באה אשתו האהובה, בבחינת 'אחרון אחרון חביב', ולכן הבנים נכתבו לפני האשה.

מלבי"ם: הקדים את בניו לחשיבותם בעיני משה. ובפרט למאן דאמר שיתרו בא לאחר מתן תורה, שמאז פירש משה מאשתו.

וַיֹּאמֶר אֶל מֹשֶׁה אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ (יח, ו)  

איך יתרו אמר זאת למשה?

מדרש רבה (כז, ב): "רבי יהושע אומר: שלח לו ביד שליח, רבי אליעזר אומר: שלח לו אגרת ואמר: עשה בגיני, ואם אין אתה עושה בגיני, עשה בגין אשתך, ואם אין אתה עושה בגינה, עשה בגין בניך. רבי אלעזר אומר: הקב"ה אמר לו: 'צא'".

חזקוני: ענני כבוד הקיפו את בני ישראל והשלוחים נכנסו לתוך הענן. יתרו קשר לו את האגרת בחץ וזרקו פנימה.

וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' (יח, ח)    

מאחר שיתרו שמע, מדוע הוצרך משה לספר לו?

מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי: "למשכו ולקרבו לתורה".

מדרש שכל טוב: "כדי שיודה לישועתן של ישראל".

שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת (יח, כא)    

מדוע הוזקקו לכמות כה גדולה של שרים?

רש"ר הירש: בחירי עם אלו לא התמנו רק לשבת בדין, אלא הוטל עליהם גם להפיץ תורה בעם, כך שהמצוות שניתנו למשה הובאו באמצעותם לידיעת העם, ומהם למד העם להבינם ולשומרם.

וַיִּקְרָא אֵלָיו ה' מִן הָהָר לֵאמֹר (יט, ג)    

מה ביאורה של קריאה זו?

מדרש שכל טוב: "מלמד שהקריאה קדמה לעלייה, שלא היה לו רשות להיכנס למחיצת השכינה, אלא אם כן הדיבור קראו".

הנצי"ב מוולוז'ין: הקב"ה קרא לו בשמו 'משה', והוא השיב 'הנני'. הקב"ה עדיין לא קרא לו לעלות לראש ההר.

וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִא אֶתְכֶם (יט, ד)    

מה ביאור המשל?

רשב"ם: הקב"ה העביר את בני ישראל בתוך הים ביבשה כמו נשרים שפורחים ועוברים ימים.

אבן עזרא: דרכו של הנשר שמגביה לעוף באוויר מעל לכל העופות ואינו מפחד מהם, אלא כולם מפחדים ממנו. הוא מוליך את גוזליו לכל מקום, וכך עשה לנו הקב"ה.

וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ (יט, ח)    

מאחר שמשה דיבר (בפסוק הקודם) לזקני העם, מדוע כתוב ש'כָל הָעָם יַחְדָּו' ענו לו?

רמב"ן: משה אמר את הדברים לזקנים, כשבני ישראל שמעו אותם, ולא המתינו לתשובת הזקנים, אלא 'וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו… נַעֲשֶׂה'.

רלב"ג: משה אמר את הדברים לזקנים. הם הגישו את הדברים לכל העם, שהגיבו ואמרו 'נַעֲשֶׂה'.

וְהָיוּ נְכֹנִים לַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי (יט, יא)    

לאחר שנכתב בפסוק הקודם 'וְקִדַּשְׁתָּם', מדוע הוסיפה זאת התורה?

רש"י: להדגיש שיהיו מובדלים מנשותיהם.

אבן עזרא: שלא יישנו בהם בלילה, כדי שישמעו את קול ה' בבקר, כפי שנהג הכהן הגדול ביום כיפור.

ספורנו: בפסוק הקודם דיברה התורה על הכנה רוחנית ונפשית. בפסוק זה כתבה התורה על הכנת הגוף, שיהיה טהור.

וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר (כ, א)     

מי אמר את עשרת הדברות?

בכור שור: (בשם רבי יוסף קרא), את שתי הדברות הראשונות 'אנכי' ו'לא יהיה לך' כביכול הוא עצמו דיבר אליהם, מ'לא תשא' ואילך כאילו דיבר על ידי שליח.

חזקוני: בתחילה הקב"ה אמר את כל התורה בבת אחת ובדיבור אחד. משלא הבינו בני ישראל, חזר המפרש ופירש כל דיבור ודיבור בפני עצמו כדי שיבינום ישראל.

ספורנו: הקב"ה אמר להם את כל עשר הדברות, כפי שכתוב 'אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה דִּבֶּר ה' אֶל כָּל קְהַלְכֶם בָּהָר'.

אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ (כ, ב)     

מדוע הקב"ה דיבר בלשון יחיד, 'אֱלֹהֶיךָ', ולא אמר 'אלוקיכם'?

רבי חיים פלטיאל: הקב"ה צפה שיהיו יחידים שיבטלו חלק מהמצוות (כגון מיכה שביטל את 'אנכי', ירבעם שביטל את 'לא יהיה לך', אבשלום שביטל את 'כבד את אביך', יואב שביטל את 'לא תרצח', אחאב שביטל את 'לא תחמוד'), וכדי לחייבם באופן אישי, שיחושו שזה נוגע אליהם, כתב בלשון יחיד.

לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי (כ, ג)     

מדוע היה זה הדיבר השני?

אבן עזרא: הקב"ה אמר: לאחר שתדע שאנכי בראתי הכל, לא יהיה לך אלהים זולתי.

כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ… לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה (כ, יב)      

מדוע במצות כיבוד הורים ניתן שכר זה?

אברבנאל: בהיות האדם גומל חסד לאביו ולאמו שהטיבו עמו ונתנו לו את מציאות חייו וגידולו, יהיה שכרו שיאריך ימים על האדמה ואת המציאות וההוויה שעשו לו אבותיו, הוא יעצים ויגדיל כשיאריך ימים ושנים בעולם הזה ויהיו לו בנים ובני בנים.

אור החיים: אריכות ימים אינה שכר על כיבוד הורים, אלא ענין סגולי, שנתן הקב"ה במצוה זו, וגילה על כך בתורה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן