גליון תורתך שאלתי לפרשת בא תשפ"ד

להורדת גליון תורתך שאלתי לפרשת בא תשפ"ד

בקובץ pdf בקישור 

– https://did.li/8purl

 

וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם (י, ב)

למי נאמרו הדברים?

פסיקתא זוטרתא: "פסוק זה למשה אמרו, למען תספר בתורה להודיע לדורות".

אבן עזרא: הדברים מכוונים לכלל ישראל, אולם נכתבו בלשון יחיד, משום שנאמרו למשה, שהוא כנגד כל ישראל.

הכתב והקבלה: היו אלו חלק מדברי משה לפרעה, כפי שאמר לו 'בַּעֲבוּר זֹאת הֶעֱמַדְתִּיךָ בַּעֲבוּר הַרְאֹתְךָ אֶת כֹּחִי וּלְמַעַן סַפֵּר שְׁמִי בְּכָל הָאָרֶץ'.

וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶל פַּרְעֹה וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו… (י, ג)

מדוע כתוב 'וַיָּבֹא' בלשון יחיד?

פסיקתא זוטרתא: "בבת אחת באו".

אברבנאל: משום שמשה היה העיקר.

וְלֹא יוּכַל לִרְאֹת אֶת הָאָרֶץ (י, ה)

מי לא יוכל לראות?

פסיקתא זוטרתא: "ולא יוכל בן אדם לראות את הארץ, מרוב הארבה שכיסה את הארץ".

רשב"ם: הרואה לא יוכל לראות את הארץ.

אלשיך: הארבה עצמו לא יוכל לראות את הארץ.

הנצי"ב מוולוז'ין: פרעה ואנשיו לא יוכלו לראות את הארץ ולהנהיג אותה.

וַיְמַהֵר פַּרְעֹה לִקְרֹא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן וַיֹּאמֶר חָטָאתִי לַה' (י, טז)

מדוע רק במכת ארבה מיהר פרעה לקרוא למשה?

ספורנו: לנוכח הנזקים הרבים שעשה הארבה, ביקש פרעה ממשה שיפעל להפסיק את המכה בהקדם, לפני שהארבה יאכל את שרשי החטה והכסמת ושאר העשבים שנותרו.

וְיָסֵר מֵעָלַי רַק אֶת הַמָּוֶת הַזֶּה (י, יז)

מדוע כינה את מכת ארבה 'הַמָּוֶת'?

אברבנאל: משום שהיתה קשה עליו כמו מות, שגרם לבצורת, שהוא מות אמיתי.

רש"ר הירש: בהשמדת עושר הפרי המצרי ראה פרעה את חורבן מצרים. אם הארבה היה נשאר ומטיל את זחליו על הארץ, היה גם היבול העתידי בסכנת כליון.

וַיְהִי חֹשֶׁךְ אֲפֵלָה בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁלֹשֶׁת יָמִים (י, יז)

מדוע הוכו במכת חושך?

ילקוט שמעוני (רמז קפב): "אמר הקב"ה: יבוא חשך שהוא מובדל מן האור ויפרע ממצרים שבקשו לאבד אומה המובדלת מן האומות".

רבינו בחיי: הקב"ה הענישם במכת חושך, על שסגרו את בני ישראל במקומות חשוכים.

כלי יקר: הקב"ה הושיבם במחשכים, הואיל וגרמו לבני ישראל להצפין את בניהם בחושך, כשם שהצפינו את משה.

וַיֹּאמֶר לְכוּ עִבְדוּ אֶת ה' רַק צֹאנְכֶם וּבְקַרְכֶם יֻצָּג (י, כד)

מדוע פרעה לא ביקש ממשה שיסיר ממנו הקב"ה את מכת חושך, כפי שעשה בשאר המכות?

חזקוני: משום שסבר שגם במקומם של בני ישראל היה חושך, וממילא לא תועיל כל תפילה.

אור החיים: בעת מכת חושך לא יכל פרעה לדבר עם משה. הוא עשה זאת רק לאחר שהסתיימה המכה, כשכבר לא ראה צורך לבקש ממנו שתיפסק המכה.

עוֹד נֶגַע אֶחָד אָבִיא עַל פַּרְעֹה וְעַל מִצְרַיִם… (יא, א)

היכן ומתי נאמרו דברים אלו למשה?

רש"י: בעומדו לפני פרעה, דיבר אליו הקב"ה, ושם הזהירו על מכת בכורות.

חזקוני: פרשה זו נאמרה למשה כשעמד עם פרעה חוץ לכרך, בהתאם לדברי הקב"ה, שאמר לו: 'הנה יוצא המימה'.

מושב זקנים: דבר מצוה, כגון פרשת החדש או תפילה לא דיבר הקב"ה עם משה בתוך מצרים, אבל דברים בענין נגעי מצרים דיבר הקב"ה עם משה במצרים, כדי שיאמר לפרעה.

וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם… וְכֹל בְּכוֹר בְּהֵמָה (יא, ה)

מדוע הקב"ה הרג גם את בכור הבהמה?

מדרש שכל טוב: "השוה הקב"ה את המצריים לבהמתם, מפני שבהמתם היו תועבת מצרים דהיינו עבודה זרה שלהם".

רש"י: הואיל והיו עובדים אותה, וכשהקב"ה נפרע מאומה, נפרע תחילה מאלוהיה.

הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים (יב, ב)

מדוע נכתבה המילה 'לָכֶם'?

מדרש אגדה: "חידוש זה לכם, שמיום שנברא העולם לא חיבבתי אומה ולקחתי גוי מקרב גוי, אלא 'לָכֶם' אני מחדש… דבר אחר, 'לָכֶם', ולא מאדם הראשון".

רבי חיים פלטיאל: אותיות מלך, לומר שהוא ראש השנה למלכים שלכם.

אור החיים: רמז להם שתתגלה אליהם השכינה, כפי שמצינו בקריעת ים סוף, 'שראתה שפחה על הים, מה שלא ראו ישעיה ויחזקאל'.

וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר… צְלִי אֵשׁ (יב, ח)

מדוע 'צְלִי אֵשׁ', ולא בישול רגיל?

רשב"ם: הואיל וכל ענייני האכילה היו בדרך חיפזון ומהירות, כאדם שנחפז ללכת.

חזקוני: לצלי יש ריח חזק, שנודף למרחק. הקב"ה ציווה אותם לאכול צלי, כדי שריחו יגיע לאפם של המצרים, שיידעו שבני ישראל אוכלים את אלוהיהם.

וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה' בְּפִיךָ (יג, ט)

מה ביאור ההסבר להנחת תפילין?

רמב"ן: באמצעות הנחת תפילין יזכור אדם תמיד את יציאת מצרים. שתהיה תורת ה' בפיו לשמור את מצוותיו, משום שהוא פדה והוציא אותנו מבית עבדים.

חזקוני: התפילין יהיו לאות ולזכרון למניח אותן וגם לאחרים, כפי שכתוב 'וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ'.

הנצי"ב מוולוז'ין: התפילין הם מעין תורה, וכשם שהתורה ועיונה מדריכה את האדם להיות נאמן לאלוקיו, כך התפילין עושים לכל אדם, ועל כן מטרת הנחתן 'לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה' בְּפִיךָ'.

וְהָיָה כִּי יְבִאֲךָ ה' אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי (יג, יא)

מדוע מכל שבעת העמים מוזכר רק 'אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי'?

מדרש שכל טוב: "זכה כנען שתקרא הארץ על שמו. וכי מה עשה? אלא כיון ששמע כנען שישראל נכנסין לארץ עמד ופינה עצמו מפניהם, אמר הקב"ה: אתה פנית עצמך מפני בני, אף אני קורא הארץ על שמך, ואתן לך ארץ יפה בארצך, ואיזו? זו אפריקי".

אבן עזרא: "הזכיר הכנעני לבדו, כי הוא אב לכולם".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן