וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר – ביאור הנבואה

וַיֹּאמֶר ה' לָהּ שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר (כה, כג)

מה ביאור נבואה זו שנאמרה לרבקה?

בכור שור: הוסבר לרבקה מדוע לא יהיה שלום ביניהם, 'וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר' הגדול לא יקבל עליו ברצון, קשה יהיה לו לעבוד את אחיו הקטן ממנו, ולפיכך יתגרו זה בזה.

חזקוני: כאן נגזר על יעקב, שיהא גביר לאחיו. משמעות המילה 'וְרַב' – הגדול, (עשו) יעבוד את הצעיר (יעקב). ביאור נוסף למילה 'וְרַב' – הרבה, ריבוי אנשים יעבדו את הצעיר.

אור החיים: אין הכונה לאחד מהם, ליעקב או לעשו, שהרי פעמים שיעקב מושל בעשו ופעמים שעשו מושל, אלא המילים רב וצעיר מוסבות על מי שיהיה רב, שיהיה בגדולה באותה עת ועל אשר יהיה הצעיר, שיעבוד אותו בזמנו.

חתם סופר: ההיפך של המילה צעיר, היא בכור. לא נכתב שהבכור יעבוד את הצעיר, אלא 'ורב', משום שלעולם עשו יהיה עבד של יעקב, הוא רודה את ישראל שהם כבן מלך שסרח ונמסר לעבד שירדה אותו במקל וייסרנו עד שישוב מדרכו ויצלח למלוכה ולעולם זה בן מלך וזה עבדו ועבודתו היא לרדותו וליסרו, שהיא עבודת עבד, כפי שבירך יצחק 'וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד', ובהמשך 'וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ'.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן