האם היתה מריבה בין אברהם ללוט?

וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ (יג, ח)

האם היתה מריבה בין אברהם ללוט?

מדרש רבה (מא, ו): "ר' עזריה בשם רבי יהודה בן רבי סימון אמר: כשם שהיה ריב בין רועי אברם ובין רועי לוט כך היה ריב בין אברם ללוט".

ספורנו: לא היתה ביניהם מריבה, אלא רק בין הרועים. בדבריו אלו רצה אברהם למנוע אפשרות של מריבה בעתיד, שמריבת הרועים עלולה להגיע גם למריבה ביניהם, ולכן אמר בלשון עתיד, "אַל נָא תְהִי מְרִיבָה".

מלבי"ם: לוט החל להתרחק מדעותיו והשקפותיו של אברהם [כפי שדורשים חז"ל על הפסוק 'וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם', "הסיע עצמו מקדמונו  של עולם, אמר: אי אפשי לא באברם ולא באלוהו" (מדרש רבה מא, ז)] וגרם בכך לריחוק רב ביניהם, שהוליד לאחר מכן גם שנאה.

מעשי ה': בין אברהם ללוט היו חילוקי דעות באמונה. הוא פנה ללוט ואמר: 'אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ', כאומר: למה יהיה ריב ביני ובינך על הדעות? 'וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ' – הריב עלול להשפיע גם על הרועים.

כתב סופר: לוט היה איש רע מעללים, והעלים התנהלותו זו מאברהם. משפרצה המריבה בין הרועים, החליטו רועי אברהם לחשוף בפני אברהם את פרצופו האמיתי, וכך נוצרה ביניהם המריבה.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן