כי ישאלך - הגדה של פסח
לאור ניסיונו רב השנים בעריכת סדרי ליל הסדר, הוציא לאור הרב חגי ולוסקי בשנת תשס"ח לראשונה את ההגדה של פסח 'כי ישאלך', שזוכה למוניטין רב והודפסה באלפי עותקים ויצאה לאור ב – 4 מהדורות.
ההגדה מכילה כ – 500 שאלות ועליהן מגוון גדול של תשובות מהמפרשים המרכזיים, ומסייעת לעורך הסדר, כמו גם לכלל המשתתפים להעשיר את קריאת ההגדה, ולהרחיב את סיפור יציאת מצרים. ההגדה 'כי ישאלך' מסייעת להעשיר ולהעמיק את קריאת ההגדה.
ההגדה תורגמה לאנגלית ע"י ארטסקרול, ונקראת – PESACH HAGGADAH …THE ANSWER IS.
בעקבותיה יצאה לאור בשתי מהדורות הגדה של פסח 'כי ישאלך לילדים'.
כי ישאלך - הגדה של פסח לילדים
בהגדה זו לוקטו מאה שאלות, מהבולטות והמרכזיות שבליל הסדר ולכל אחת צורפה תשובה אחת או שתים.
מטרת השאלות ובעיקר התשובות לסייע לילד להשתלב בשיח שמתנהל בשולחן הסדר סביב סיפור יציאת מצרים.
הגדה של פסח כי ישאלך – לילדים, מהווה כלי עזר מצוין לקיום מצות סיפור יציאת מצרים, בדרך שאלה ותשובה.
על השאלה "מדוע מספרים את סיפור יציאת מצרים בדרך של שאלה ותשובה" משיב המלבי"ם שאופן זה, של שאלה ותשובה, מעורר את התרגשות הלב, ועל כן פוסק הרמב"ם: "אין לו בן – אשתו שואלתו… היה לבדו – שואל לעצמו מה נשתנה הלילה הזה" (הלכות חמץ ומצה פ"ז ה"ג). יש נעימות ומתיקות מיוחדת לדברים, כשהם נאמרים כתשובה לשאלות. דבר שאדם חושק בו ומתאוה לדעת את טעמו – נכנס ונחרת על לוח ליבו יותר מסיפור העובדות בעלמא. ועל כן עושים בליל הסדר שינויים רבים שיעוררו את הבן, שישאל וירצה לדעת יותר.
ואכן הורתה לנו התורה שלימוד יציאת מצרים מתקיים בדרך זו, כדברי הכתוב: "והיה כי ישאלך בנך מחר לאמר מה זאת ואמרת אליו…" (שמות יג, יד).
חג הפסח מתאפיין במצות החינוך שבו, צורת לימוד זו, של שאלה ותשובה נאמרה רק בסיפור יציאת מצרים. הכתב סופר אומר שבליל הסדר יש קדושה מיוחדת המאפשרת לנטוע אמונה טהורה בליבו של הבן, והיא היסוד ליציאת מצרים. רבי יחזקאל אברמסקי מוסיף שצורה זו, של שאלה ותשובה, הופכת את השואל למעורב, הוא לא צופה מהצד.
מטרת השאלות ובעיקר התשובות לסייע לילד להשתלב בשיח שמתנהל בשולחן הסדר סביב סיפור יציאת מצרים.
הגדה של פסח כי ישאלך – לילדים, מהווה כלי עזר מצוין לקיום מצות סיפור יציאת מצרים, בדרך שאלה ותשובה.
על השאלה "מדוע מספרים את סיפור יציאת מצרים בדרך של שאלה ותשובה" משיב המלבי"ם שאופן זה, של שאלה ותשובה, מעורר את התרגשות הלב, ועל כן פוסק הרמב"ם: "אין לו בן – אשתו שואלתו… היה לבדו – שואל לעצמו מה נשתנה הלילה הזה" (הלכות חמץ ומצה פ"ז ה"ג). יש נעימות ומתיקות מיוחדת לדברים, כשהם נאמרים כתשובה לשאלות. דבר שאדם חושק בו ומתאוה לדעת את טעמו – נכנס ונחרת על לוח ליבו יותר מסיפור העובדות בעלמא. ועל כן עושים בליל הסדר שינויים רבים שיעוררו את הבן, שישאל וירצה לדעת יותר.
ואכן הורתה לנו התורה שלימוד יציאת מצרים מתקיים בדרך זו, כדברי הכתוב: "והיה כי ישאלך בנך מחר לאמר מה זאת ואמרת אליו…" (שמות יג, יד).
חג הפסח מתאפיין במצות החינוך שבו, צורת לימוד זו, של שאלה ותשובה נאמרה רק בסיפור יציאת מצרים. הכתב סופר אומר שבליל הסדר יש קדושה מיוחדת המאפשרת לנטוע אמונה טהורה בליבו של הבן, והיא היסוד ליציאת מצרים. רבי יחזקאל אברמסקי מוסיף שצורה זו, של שאלה ותשובה, הופכת את השואל למעורב, הוא לא צופה מהצד.