ארכיון פרשת כי תצא - תורתך שאלתי https://shaalti.co.il/parshat_hashvua/דברים/פרשת-כי-תצא/ ספרי חגי ולוסקי Thu, 24 Aug 2023 10:53:43 +0000 he-IL hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5.3 https://shaalti.co.il/wp-content/uploads/2021/07/fab-100x100.png ארכיון פרשת כי תצא - תורתך שאלתי https://shaalti.co.il/parshat_hashvua/דברים/פרשת-כי-תצא/ 32 32 גליון תורתך שאלתי – כי תצא תשפ"ג https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%92%d7%9c%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%aa%d7%9a-%d7%a9%d7%90%d7%9c%d7%aa%d7%99-%d7%9b%d7%99-%d7%aa%d7%a6%d7%90-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%92/ Thu, 24 Aug 2023 10:37:43 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=9185 כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ (כא, י) מדוע נסמכה פרשתנו לעגלה ערופה, שבסיום הפרשה הקודמת? חזקוני: "נסמכה כאן לומר, שאין דין פרשה זו של חוצה לארץ כדין פרשיות דלעיל שנוהגות בארץ. 'כי תצא למלחמה', במלחמת הרשות הכתוב מדבר שבמלחמת ארץ ישראל אין לומר ושבית שביו". ר' חיים פלטיאל: "סמך […]

הפוסט גליון תורתך שאלתי – כי תצא תשפ"ג הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ (כא, י)

מדוע נסמכה פרשתנו לעגלה ערופה, שבסיום הפרשה הקודמת?

חזקוני: "נסמכה כאן לומר, שאין דין פרשה זו של חוצה לארץ כדין פרשיות דלעיל שנוהגות בארץ. 'כי תצא למלחמה', במלחמת הרשות הכתוב מדבר שבמלחמת ארץ ישראל אין לומר ושבית שביו".

ר' חיים פלטיאל: "סמך פרשה זו ל'כי תעשה הישר', מפני שלא היו מוציאין למלחמה רק הכשרים, דהא הותרה להם יפת תואר, ולכך באו כשרים שלא היו מתאוים, דלא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע".

כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה (כא, יח)

בן סורר ומורה נידון על שם סופו. הגיעה תורה לסוף דעתו שמכלה ממון אביו ומבקש לימודו ואינו מוצא ועומד בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות, ולכן אמרה תורה: ימות זכאי ואל ימות חייב.

הקב"ה עשה לישמעאל נס ואמו מצאה את באר המים, על אף שעתיד להמית את בנ"י בצמא. על כך אמר הקב"ה: 'באשר הוא שם', עכשיו הוא צדיק ואין דנין את האדם על שם סופו.

מדוע בן סורר ומורה נידון על שם סופו, ואילו ישמעאל ניצל, (ולא נידון על שם סופו) על אף שאח"כ הרג את בנ"י?

בן סורר ומורה התחיל בעבירה ויש חשש שילך וידרדר עד שבסופו ילסטם את הבריות, בניגוד לישמעאל שהיה צדיק כשדן אותו הקב"ה.

תרוץ נוסף, דנים אדם על שם סופו בבית דין של מטה, אבל בבית דין של מעלה אין דנים את האדם על שם סופו.

וְלֹא אָבָה ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ ה' אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ (כג, ו)

מדוע חזרה התורה על שקללות בלעם הפכו לברכות?

כתב סופר: היה מקום לשאול העונש של עמון (שלא הסכימו להעניק משלהם לישראל, אך לא הזיקו להם) שווה למואב, ששכרו את בלעם לקלל את ישראל ורצו להזיק להם.

התורה הדגישה "ויהפוך ה' אלוקיך לך את הקללה לברכה", שלא נחשוב שהואיל ו"הרווחנו" ברכות מהמואבים, אין סיבה שלא לקבל מהם גרים. מאחר ששניהם התכוונו לרעה, עונשם שווה.

אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים  (כה, יח)

במה חטא עמלק גדול משאר האומות שנלחמו בישראל, שעליו נאמר (שמות יז, טז) "מלחמה לה' בעמלק מדור דור"?

הגרי"ז: התורה מפרשת: משום שעמלק "ולא ירא אלוקים". במה?

בניגוד לאומות העולם שנלחמו, עמלק התנפל על בנ"י, בלי חשבון ומורא. הוא נדמה כאויב שמחשב ומתכנן את כל מעשיו בחשבון ודעת, מתי עם ישראל יהיו חלשים, ויוכל להתגבר עליהם.

הוא מצא את נקודת התורפה, כשהם "בדרך" "והנחשלים אחריך" חסרי כח, שהענן פולטם (כדברי רש"י). את המילים 'ואתה עייף ויגע' ביאר רש"י: עייף בצמא ויגע בדרך.

עמלק היה ירא מגבורת ישראל, אך לא מהקב"ה, ועל כך כתוב "ולא ירא אלוקים".

לכן, נענש ב'מידה כנגד מידה': "מלחמה לה' בעמלק מדור דור", הוא לא היה ירא מאלוקים, לכן תהיה מלחמת ה' עמו מדור דור.

תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח (כה, יט)

אימתי חל ציווי זה?

אבן עזרא: "זאת המצוה תלויה אחר שירשו את הארץ ושקטה הארץ ממלחמה מכל סביבותיה, כי כל זמן שיתעסקו עם מלחמות הקרובים אליהם אינם חייבים להלחם בעמלק".

חזקוני: "תמחה, קודם שפשט ידו במקדש. ולמעלה שאמר 'אמחה', היינו לאחר שפשט ידו במקדש".

 

 

הפוסט גליון תורתך שאלתי – כי תצא תשפ"ג הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
כי אמרתי עולם חסד ייבנה – לפרשת כי תצא https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%9b%d7%99-%d7%90%d7%9e%d7%a8%d7%aa%d7%99-%d7%a2%d7%95%d7%9c%d7%9d-%d7%97%d7%a1%d7%93-%d7%99%d7%99%d7%91%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%9b%d7%99-%d7%aa%d7%a6%d7%90/ Thu, 24 Aug 2023 10:35:23 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=9181 בפרשתנו, פרשת כי תצא אנו קוראים על אזהרה שאינה מצויה בתורה ביחס לאומות אחרות. "לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה', גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה' עַד עוֹלָם" (כג, ד), והנימוק לכך "עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם…", ועל כן היחס אליהם החלטי וחד משמעי, "לֹא תִדְרֹשׁ שְׁלֹמָם וְטֹבָתָם כָּל […]

הפוסט כי אמרתי עולם חסד ייבנה – לפרשת כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
בפרשתנו, פרשת כי תצא אנו קוראים על אזהרה שאינה מצויה בתורה ביחס לאומות אחרות. "לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה', גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה' עַד עוֹלָם" (כג, ד), והנימוק לכך "עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם…", ועל כן היחס אליהם החלטי וחד משמעי, "לֹא תִדְרֹשׁ שְׁלֹמָם וְטֹבָתָם כָּל יָמֶיךָ לְעוֹלָם". היחס לעמון ומואב נחרץ, אין לקבל אותם בקהלנו. מדוע? מה הסיבה שאין לקבל אותם בקהלנו?

מבאר בעל ספר החינוך במצוה תקסא: "משרשי המצוה, מה שמפורש בפרשה, 'עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם…', והודיענו הכתוב מזה גודל מעלת גמילות חסדים והרחקת מידת הנבלה והכילות, ועל כן ציוונו לקבוע שנאה עמהם שהשחיתו והתעיבו להראות תכלית רשעם ונבלותם, שלא להקדים אפילו בלחם ובמים לקראת קהל גדול עייפי הדרך העוברים בגבולם, ואשר שכר עליהם מואב את בלעם לקללם".

בשעה הקשה של עם ישראל, לאחר שהחלו את נדודיהם במדבר, לא זו בלבד שעמון ומואב לא עמדו לצידם וסייעו, אלא אף פעלו נגד העם היהודי, כששכרו המואבים את בלעם לקלל את עם ישראל. אירוע זה נחרת היטב בזכרון האומה היהודית, שכן הוא טומן בחובו מסר ברור. הוא נוגד את אחד מעקרונות היסוד של העם היהודי – עשיית חסד, סיוע לכל אחד, בדגש על עזרה לחלש.

היחס השונה למצרים

לעומת עמון ומואב, כלפי המצרים יש מידת "סלחנות וותרנות". בשונה מהעמונים והמואבים, האסורים לבוא בקהל עם ישראל, הרי דור שלישי של המצרים יכול לבוא בקהל  ה', כפי שכתוב "בָּנִים אֲשֶׁר יִוָּלְדוּ לָהֶם דּוֹר שְׁלִישִׁי יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה'" (כג, ט). וזאת נוסף לאיסור לתעב מצרי, בנימוק "כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ".

למקרא הבחנה זו בין מצרים לבין עמון ומואב, אנו עוד עלולים לחשוב בטעות שמצרים היא בגדר "חסידת אומות העולם", כאילו שכחנו את העבדות ואת השעבוד ואת עבודת הפרך. מה פשר החלוקה והשוני בין מצרים לבין עמון ומואב?

בעל 'ספר החינוך' מבאר את ההבדל שביניהם, וכותב: "ואף על פי שהמצרים שעבדו בנו וציערונו זמן רב, לא נתרחקנו מהם כי אם עד דור שלישי. וידענו בזה שיפה לו לאדם לעשות כמה חטאים ולא נבלה אחת גדולה, כי בהסכמתו בעשיית הנבלה המכוערת, ולא יחוש לגלות דעתו ובושתו נגד עמים רבים, מראה בזה רוע מזגו ותכלית פחיתותו, וכי אין בו עוד תקנה להכשיר עצמו ולהיטיב מעשהו, ונתחזק עיוותו עד שלא יוכל לתקן, ואיש כמוהו איננו ראוי להתערב בעם הקודש המבורך".

נכון, האומה המצרית ציערה אותנו, שיעבדה, השפילה ורמסה את אבות אבותינו, אך לא היתה זו הנורמה הקבועה והשלטת במצרים. הראיה לכך, שבמשך שנים רבות היתה מצרים אכסניה נוחה לעם ישראל וסיפקה להם מגורים, מחיה ושגשוג.

מה שאין כן עמון ומואב, אצלם היתה זו מדיניות רשמית וקבועה של 'אנטי-חסד', ולא אירוע חד-פעמי. בדומה לסדום ועמורה גם אצלם שלטה מדיניות של מניעת ואיסור עשיית חסד עם הזולת, כפי שאמרו חז"ל: "האומר: שלי – שלי, ושלך – שלך יש אומרים זו מידת סדום" (אבות פרק ה' משנה י'). כל מהותו וטבעו של העמוני והמואבי הוא הניגוד הגמור לעולם הרוח היהודי, המושתת כולו על חסד ועל נתינה, על העזרה לזולת והדאגה לחלש.

ישנן עוולות שאפשר להשלים איתן לאחר שלושה דורות. כך עם המצרים, אולם ישנן בעולם התנהלויות, שלעולם לא נוכל להשלים איתן ולעולם לא נוכל לדור איתן בכפיפה אחת. "כי אמרתי עולם חסד ייבנה".

 

לתגובותoffice@shaalti.co.il

להזמנת ההרצאה 'שבת חלום', בנייד – 052-9453811

לצפיה בסרטונים וקטעים מתוך ההרצאה 'שבת חלום', בקישור  https://youtu.be/jgaZizoeMJ0

 

 

הפוסט כי אמרתי עולם חסד ייבנה – לפרשת כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
סמיכות פרשת כי תצא לעגלה ערופה https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%a1%d7%9e%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%aa-%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%9b%d7%99-%d7%aa%d7%a6%d7%90-%d7%9c%d7%a2%d7%92%d7%9c%d7%94-%d7%a2%d7%a8%d7%95%d7%a4%d7%94/ Mon, 21 Aug 2023 08:00:24 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=9168 כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ (כא, י) מדוע נסמכה פרשתנו לעגלה ערופה, שבסיום הפרשה הקודמת? אבן עזרא: "זו הפרשה דבקה עם 'כי תצור אל עיר' (לעיל כ, יט). ונכנסה ביניהם פרשת עגלה ערופה בעבור החלל הנמצא בארץ ישראל. ולא כן חוצה לארץ, ואף כי במלחמה". חזקוני: "נסמכה כאן לומר, […]

הפוסט סמיכות פרשת כי תצא לעגלה ערופה הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ (כא, י)

מדוע נסמכה פרשתנו לעגלה ערופה, שבסיום הפרשה הקודמת?

אבן עזרא: "זו הפרשה דבקה עם 'כי תצור אל עיר' (לעיל כ, יט). ונכנסה ביניהם פרשת עגלה ערופה בעבור החלל הנמצא בארץ ישראל. ולא כן חוצה לארץ, ואף כי במלחמה".

חזקוני: "נסמכה כאן לומר, שאין דין פרשה זו של חוצה לארץ כדין פרשיות דלעיל שנוהגות בארץ. 'כי תצא למלחמה', במלחמת הרשות הכתוב מדבר שבמלחמת ארץ ישראל אין לומר ושבית שביו".

ר' חיים פלטיאל: "סמך פרשה זו ל'כי תעשה הישר', מפני שלא היו מוציאין למלחמה רק הכשרים, דהא הותרה להם יפת תואר, ולכך באו כשרים שלא היו מתאוים, דלא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע".

בעל הטורים: "למה כתיב פרשת עגלה ערופה בין שתי מלחמות? הקדים לה מלחמה, שאם יאמר השונא: אהרוג כי עת מלחמה, ויאמרו האויבים הרגוהו במלחמה. וכתיב מלחמה אחריה, לומר תבער דם הנקי להרוג הרוצח ואח"כ תלך במלחמה ותנצח. ולא היו מניחים שונאים לילך במלחמה ביחד שמא יהרגו זה לזה במלחמה.

'כי תעשה הישר', וסמיך ליה 'כי תצא למלחמה', שאין יוצאין למלחמה אלא צדיקים (סוטה מד ע"א), לומר שהשם יוצא עמך כענין שנאמר 'ויצא ה' ונלחם בגוים' (זכריה יד, ג)".

 

הפוסט סמיכות פרשת כי תצא לעגלה ערופה הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
מחיית זכר עמלק https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%9e%d7%97%d7%99%d7%99%d7%aa-%d7%96%d7%9b%d7%a8-%d7%a2%d7%9e%d7%9c%d7%a7/ Mon, 21 Aug 2023 07:59:52 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=9166 וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח (כח, יט) אימתי חל ציווי זה? רש"י: "תמחה את זכר עמלק – מאיש ועד אשה מעולל ועד יונק משור ועד שה (שמואל א' טו, ג), שלא יהא שם עמלק נזכר, אפילו […]

הפוסט מחיית זכר עמלק הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח (כח, יט)

אימתי חל ציווי זה?

רש"י: "תמחה את זכר עמלק – מאיש ועד אשה מעולל ועד יונק משור ועד שה (שמואל א' טו, ג), שלא יהא שם עמלק נזכר, אפילו על הבהמה, לומר בהמה זו משל עמלק היתה".

אבן עזרא: "זאת המצוה תלויה אחר שירשו את הארץ ושקטה הארץ ממלחמה מכל סביבותיה, כי כל זמן שיתעסקו עם מלחמות הקרובים אליהם אינם חייבים להלחם בעמלק".

בכור שור: "כשתעמיד מלך על כסא ישראל, שהוא כסא ה', כמו דכתיב 'כי יד על כס יה' (שמות יז, טז) . 'יד' – לשון מלכות וגדולה, כמו 'ונתתי להם בביתי ובחומותי יד ושם' (ישעיהו נו, ה). וכן ציווה הקב"ה לשאול לאחר שלכד המלוכה על ישראל, ונלחם בגוים אשר סביבותיו, אז אמר לו: 'לך והכיתה את עמלק' (שמואל א' טו, ג)".

חזקוני: "תמחה, קודם שפשט ידו במקדש. ולמעלה שאמר 'אמחה', היינו לאחר שפשט ידו במקדש".

 

הפוסט מחיית זכר עמלק הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
חומרתו של לשון הרע – דבר תורה – פרשת כי תצא https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%97%d7%95%d7%9e%d7%a8%d7%aa%d7%95-%d7%a9%d7%9c-%d7%9c%d7%a9%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%a8%d7%a2-%d7%93%d7%91%d7%a8-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%9b%d7%99-%d7%aa%d7%a6/ Fri, 09 Sep 2022 03:54:34 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=6372 זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם… (כד, ט) בפרשתנו התורה מצוה לזכור את עונשה של מרים שדיברה לשון הרע. הרמב"ן אומר על פסוק זה: "ולפי דעתי שהיא מצות עשה ממש… והיא אזהרה מלדבר לשון הרע, יצוה במצות עשה שנזכור העונש הגדול שעשה ה' לצדקת הנביאה". איסור אמירת לשון הרע הוא אחד מיסודות החיים שלנו. […]

הפוסט חומרתו של לשון הרע – דבר תורה – פרשת כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם… (כד, ט)
בפרשתנו התורה מצוה לזכור את עונשה של מרים שדיברה לשון הרע.
הרמב"ן אומר על פסוק זה: "ולפי דעתי שהיא מצות עשה ממש… והיא אזהרה מלדבר לשון הרע, יצוה במצות עשה שנזכור העונש הגדול שעשה ה' לצדקת הנביאה".
איסור אמירת לשון הרע הוא אחד מיסודות החיים שלנו. יהודי שמדבר לשון הרע, דומה ליהודי שמחלל שבת, ואינו מקיים את חג הפסח, כל אחד מבין שזה פוגם במהותו כיהודי. כך בדיוק נחשב מי שמדבר לשון הרע!
'החפץ חיים' הקדיש את כל ימיו בכדי לכתוב ספרי הלכה רבים למען עם ישראל לדורות, וידוע עד כמה היה חשוב וחביב בעיניו ספרו 'חפץ חיים' אשר מפרט את כל ענייני איסור לשון הרע ורכילות.
אנו מתקרבים לימי הדין. ראוי להתעורר ולהתחזק בעניינים שבין אדם לחברו בכלל וביתר שאת בהלכות לשון הרע, שמצינו בפרשת השבוע את הנזק והעונש שהם מסבים למי שמדבר לשון הרע.

 

דבר תורה – פרשת כי תצא

הפוסט חומרתו של לשון הרע – דבר תורה – פרשת כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
מלחמה בעמלק – דבר תורה – כי תצא https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%9e%d7%9c%d7%97%d7%9e%d7%94-%d7%91%d7%a2%d7%9e%d7%9c%d7%a7-%d7%93%d7%91%d7%a8-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%9b%d7%99-%d7%aa%d7%a6%d7%90/ Thu, 08 Sep 2022 03:53:07 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=6370 אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים (כה, יח) במה חטאו של עמלק גדול יותר משאר האומות שנלחמו בישראל, עד שעליו נאמר (שמות יז, טז) "מלחמה לה' בעמלק מדור דור"? ביאר הגרי"ז זצ"ל שכאן התורה מפרשת את הסיבה לכך: משום שעמלק "ולא ירא אלוקים". במה לא היה "ירא […]

הפוסט מלחמה בעמלק – דבר תורה – כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים (כה, יח)
במה חטאו של עמלק גדול יותר משאר האומות שנלחמו בישראל, עד שעליו נאמר (שמות יז, טז) "מלחמה לה' בעמלק מדור דור"?
ביאר הגרי"ז זצ"ל שכאן התורה מפרשת את הסיבה לכך: משום שעמלק "ולא ירא אלוקים".
במה לא היה "ירא אלוקים"?
בניגוד לאומות העולם שנלחמו בעם ישראל, עמלק התנפל על בני ישראל בצורה שונה, בלי חשבון ומורא. הוא נדמה כאויב שמחשב ומתכנן את כל מעשיו בחשבון ודעת, מתי עם ישראל יהיו חלשים, ויוכל להתגבר עליהם.
הוא מצא את נקודת התורפה, כשהם "בדרך" "והנחשלים אחריך" חסרי כח, שהענן פולטם (כדברי רש"י). את המילים 'ואתה עייף ויגע' ביאר רש"י: עייף בצמא ויגע בדרך.
עמלק היה ירא מגבורת ישראל, אך לא מהקב"ה, ועל כך כתוב "ולא ירא אלוקים".
לכן, נענש ב'מידה כנגד מידה': "מלחמה לה' בעמלק מדור דור", הוא לא היה ירא מאלוקים, לכן תהיה מלחמת ה' עמו מדור דור.

 

 

 

דבר תורה – כי תצא

הפוסט מלחמה בעמלק – דבר תורה – כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
חומרת קללות בלעם – דבר תורה – כי תצא https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%97%d7%95%d7%9e%d7%a8%d7%aa-%d7%a7%d7%9c%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%9c%d7%a2%d7%9d-%d7%93%d7%91%d7%a8-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%9b%d7%99-%d7%aa%d7%a6%d7%90/ Wed, 07 Sep 2022 09:01:57 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=6368 וְלֹא אָבָה ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ ה' אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ (כג ו) מדוע מייחסים חשיבות לקללות בלעם, וכי יש בהן ממש? רבי איצל'ה מוולאז'ין ביאר את הפסוק עפ"י משל, לאדם שהיה לו כלב מזיק שהיה נושך כל עובר ושב. והחליטו הבעלים שהעצה היחידה היא לקשור אותו בחבלים […]

הפוסט חומרת קללות בלעם – דבר תורה – כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
וְלֹא אָבָה ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ ה' אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ (כג ו)
מדוע מייחסים חשיבות לקללות בלעם, וכי יש בהן ממש?
רבי איצל'ה מוולאז'ין ביאר את הפסוק עפ"י משל, לאדם שהיה לו כלב מזיק שהיה נושך כל עובר ושב. והחליטו הבעלים שהעצה היחידה היא לקשור אותו בחבלים היטב.
פעם עבר שם אדם שראה שהכלב יושב בשקט ואוכל. שאל את הבעלים, מדוע הנך כה מתאכזר לכלבך הטוב וקושרו בחבלים? השיבו הבעלים, שרק כשהוא קשור, הוא מתנהג בשקט.
האדם לא האמין. אמר לו בעל הכלב: אם רצונך, תוכל לנסות, אבל לא כדאי לך. בעל הכלב התיר את החבל ומיד קפץ עליו הכלב ונשך אותו, עד שהודה האיש שהוא צודק.
הנמשל, הקב"ה לא נתן נבואה לעכו"ם. בלעם, הנביא היחיד שהיה לגויים היה "כלב רע ונושך", וכשהתירו הקב"ה לרגע קט מחבליו, מיד נתן עצה להפיל רבבות מישראל.
והוסיף הגרי"ז זצ"ל שלפי זה מבוארת גם שאלתנו, קללות בלעם גרועות ביותר. ההתמודדות היחידה איתם היתה רק להפוך אותן לברכות. ומכאן ניתן להבין עד כמה היו קללותיו חמורות.

 

דבר תורה – כי תצא

הפוסט חומרת קללות בלעם – דבר תורה – כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
הכל הולך אחר הכוונה והרצון – דבר תורה – כי תצא https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%94%d7%9b%d7%9c-%d7%94%d7%95%d7%9c%d7%9a-%d7%90%d7%97%d7%a8-%d7%94%d7%9b%d7%95%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%95%d7%94%d7%a8%d7%a6%d7%95%d7%9f-%d7%93%d7%91%d7%a8-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%9b%d7%99/ Tue, 06 Sep 2022 03:01:30 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=6365 וְלֹא אָבָה ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ ה' אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ (כג, ו) התורה הסבירה שאסור לקבל גרים מזכרי עמון ומואב, משום "על דבר אשר לא קידמו אתכם בלחם ובמים, ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור…". מדוע חזרה כאן התורה על כך שקללותיו של בלעם הפכו לברכות? […]

הפוסט הכל הולך אחר הכוונה והרצון – דבר תורה – כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
וְלֹא אָבָה ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ ה' אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ (כג, ו)
התורה הסבירה שאסור לקבל גרים מזכרי עמון ומואב, משום "על דבר אשר לא קידמו אתכם בלחם ובמים, ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור…".
מדוע חזרה כאן התורה על כך שקללותיו של בלעם הפכו לברכות?
מבאר ה'כתב סופר' שהיה מקום לשאול על כך שעונשם של העמונים (שלא הסכימו להעניק משלהם לישראל, אך לא ביקשו להזיק להם) שווה לזה של המואבים, שהלכו לשכור את בלעם לקלל את ישראל ורצו להזיק להם, ומדוע עונשם שווה?
הביאור הוא שהתורה רצתה להדגיש ש"ויהפוך ה' אלוקיך לך את הקללה לברכה", שלא נחשוב שהואיל ו"הרווחנו" ברכות מהמואבים, אין סיבה שלא לקבל מהם גרים.
הכל הולך אחר הכוונה, ומאחר שכוונת שניהם היתה לרעה, על אף שמואב רצו להרע יותר, למרות שבסופו של דבר יצא מכך טוב, שבני ישראל התברכו, הרי שעונשם של עמון ומואב שווה.

 

 

דבר תורה – כי תצא

הפוסט הכל הולך אחר הכוונה והרצון – דבר תורה – כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
בן סורר – נידון על שם סופו – דבר תורה – פרשת כי תצא https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%91%d7%9f-%d7%a1%d7%95%d7%a8%d7%a8-%d7%a0%d7%99%d7%93%d7%95%d7%9f-%d7%a2%d7%9c-%d7%a9%d7%9d-%d7%a1%d7%95%d7%a4%d7%95-%d7%93%d7%91%d7%a8-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%a4%d7%a8%d7%a9/ Mon, 05 Sep 2022 03:59:00 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=6363 כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה (כא, יח) חז"ל אמרו שבן סורר ומורה נידון על שם סופו, שהגיעה תורה לסוף דעתו שמכלה ממון אביו ומבקש לימודו ואינו מוצא ועומד בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות, ולכן אמרה תורה: ימות זכאי ואל ימות חייב. ראינו שעשה הקב"ה לישמעאל נסים ואמו מצאה את באר המים והתגלה אליה מלאך. […]

הפוסט בן סורר – נידון על שם סופו – דבר תורה – פרשת כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה (כא, יח)
חז"ל אמרו שבן סורר ומורה נידון על שם סופו, שהגיעה תורה לסוף דעתו שמכלה ממון אביו ומבקש לימודו ואינו מוצא ועומד בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות, ולכן אמרה תורה: ימות זכאי ואל ימות חייב.
ראינו שעשה הקב"ה לישמעאל נסים ואמו מצאה את באר המים והתגלה אליה מלאך. וכששאלו מלאכי השרת את הקב"ה, מדוע עושה לו ניסים, הרי הוא עתיד להמית את בני ישראל בצמא, והשיב להם על כך הקב"ה: 'באשר הוא שם', עכשיו הוא צדיק ואין דנין את האדם על שם סופו.
מדוע בן סורר ומורה נידון על שם סופו, ואילו ישמעאל ניצל, (ולא נידון על שם סופו) על אף שבסופו הרג את בני ישראל?
בן סורר ומורה התחיל בעבירה ויש חשש שילך וידרדר עד שבסופו ילסטם את הבריות, בניגוד לישמעאל שהיה צדיק בזמן שדן אותו הקב"ה.
תרוץ נוסף, דנים אדם על שם סופו בבית דין של מטה, אבל בבית דין של מעלה אין דנים את האדם על שם סופו.

 

 

 

דבר תורה – פרשת כי תצא

הפוסט בן סורר – נידון על שם סופו – דבר תורה – פרשת כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
המלחמה ביצר הרע – דבר תורה – פרשת כי תצא https://shaalti.co.il/parashiot-idea/%d7%94%d7%9e%d7%9c%d7%97%d7%9e%d7%94-%d7%91%d7%99%d7%a6%d7%a8-%d7%94%d7%a8%d7%a2-%d7%93%d7%91%d7%a8-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%9b%d7%99-%d7%aa%d7%a6%d7%90/ Sun, 04 Sep 2022 02:57:02 +0000 https://shaalti.co.il/?post_type=parashiot-idea&p=6361 כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ (כא, י) לא כתוב "כי תלחם", כדי לנטוע בנו את מידת האמונה, שלא ניתן לנצח את האויב במלחמה ללא סיוע של הקב"ה. חז"ל אומרים: "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום, ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו" (קדושין ל), משמע מכאן שבדרך הטבע קשה לאדם לכבוש […]

הפוסט המלחמה ביצר הרע – דבר תורה – פרשת כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>
כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ (כא, י)
לא כתוב "כי תלחם", כדי לנטוע בנו את מידת האמונה, שלא ניתן לנצח את האויב במלחמה ללא סיוע של הקב"ה.
חז"ל אומרים: "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום, ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו" (קדושין ל), משמע מכאן שבדרך הטבע קשה לאדם לכבוש את היצר הרע, ויש חשש שאדם יתייאש ולא ינסה להילחם ביצר, לכן כתבה התורה "כי תצא למלחמה על אויבך", כשתנסה להילחם עם היצר, אזי "ונתנו ה' אלוקיך בידך", משמים יסייעו לך לנצחו, כיון שהבא ליטהר מסייעים לו מן השמים.
הראשונים כתבו שהתורה מרמזת למלחמת האדם עם אויבו הגדול, היצר הרע, ולכן כתוב "כי תצא" בלשון יחיד ולא "כי תצאו" בלשון רבים, הואיל ובמלחמת יחיד הכתוב מדבר.
החתם סופר מוסיף לבאר עפ"י זה את המשך הפסוק "ושבית שביו", על האדם ללמוד מדרכי היצר הרע את דרכי המלחמה שלו, ובאותה מידה של זריזות ועקשנות שהיצר פועל נגדו, על האדם להילחם ביצר המסית.

 

 

 

דבר תורה – פרשת כי תצא

הפוסט המלחמה ביצר הרע – דבר תורה – פרשת כי תצא הופיע לראשונה ב-תורתך שאלתי.

]]>